Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

 Jak to działa?

 Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ma swoją siedzibę w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Czchowie, ul. szkolna 1, Czchów. Pod numerem tel. 014 66-36-565 wew. 25, można uzyskać wszystkich szczegółowych informacji dotyczących funkcjonowania Komisji.

 Posiedzenia Komisji odbywają się w siedzibie tutejszego Ośrodka z reguły dwa razy w miesiącu (środa od godziny 15:30) lub w zależności od potrzeb w innych terminach. 

Do zadań Komisji, wynikających z ustawy z dnia 26 października 1982roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity Dz. U. z 2007r. Nr 70, poz. 473   z późniejszymi zmianami), należy
w szczególności:
 

  • Inicjowanie, współpraca przy opracowaniu, opiniowanie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

  • Wydawanie opinii o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży napojów alkoholowych z uchwałami rady miejskiej w sprawie - liczby punktów sprzedaży oraz zasad ich usytuowania

  • Podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego

  • Prowadzenie rozmów z członkami rodzin osoby uzależnionej od alkoholu, zmierzających do podejmowania przez nich leczenia współuzależnienia.

ZOBACZ STRONĘ PAŃSTWOWEJ AGENCJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH 

 INSTYTUCJA ZOBOWIĄZANIA DO LECZENIA ODWYKOWEGO 

 Podstawą prawną funkcjonowania instytucji prawnej zobowiązania do leczenia odwykowego są zapisy artykułów od § 24 do § 38 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity Dz. U. z 2007r. Nr 70, poz. 473   z późniejszymi zmianami).

 Instytucje zaangażowane w przeprowadzenie instytucji zobowiązania do leczenia odwykowego i ich obowiązki na różnych etapach procedury:

 KOMISJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH 

  1. Przyjęcie zgłoszenia o przypadku występowania nadużywania alkoholu połączonego z: powodowaniem rozkładu życia rodzinnego, demoralizacją małoletnich, uchylaniem się od pracy albo systematycznym zakłócaniem spokoju lub porządku publicznego. Zgłoszenia takiego może dokonać każda zainteresowana osoba (członek rodziny, sąsiad, nauczyciel itd.). Wszczęcie postępowania następuje również na wniosek np. Policji, Prokuratury, Zespołu Interdyscyplinarnego, przedstawicieli Ośrodka Pomocy Społecznej.

  2. Wezwanie osoby nadużywającej alkoholu na rozmowę z członkami Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

  3. Skierowanie w/w osoby na badanie przez biegłego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania rodzaju zakładu leczniczego.

  4. Przygotowanie dokumentacji dotyczącej postępowania dla sądu. Dokumentacja powinna zawierać: opinię wydaną przez biegłego, jeżeli badanie zostało przeprowadzone, protokół z rozmowy przeprowadzonej
    z osobą zgłaszającą przypadek nadużywania alkoholu, protokół
    z rozmowy z osobą uzależnioną, (jeżeli do takiej rozmowy doszło), dokumenty pochodzące z wywiadu środowiskowego.

  5. Złożenie wniosku do sądu rejonowego i wszczęcie postępowania. 

SĄD REJONOWY (właściwy wg miejsca zamieszkania lub pobytu osoby, której postępowanie dotyczy) 

  1. Rozprawa powinna odbyć się w okresie 1 miesiąca od daty wpływu wniosku.

  2. Sąd może zarządzić przeprowadzenie badania przez biegłego, (jeżeli nie było dotychczas wykonane), zarządzić obserwację osoby badanej
    w zakładzie leczniczym, zarządzić przymusowe doprowadzenie przez organ policji osoby odmawiającej poddania się tym zaleceniom lub nie stawiającej się na rozprawy.

  3. Wysłuchanie osoby, której postępowanie dotyczy.

  4. Wydanie orzeczenia o zastosowaniu obowiązku leczenia w zakładzie odwykowym (stacjonarnym lub ambulatoryjnym).

  5. Na czas trwania obowiązku poddania się leczeniu sąd może ustanowić kuratora.

  6. Obowiązek leczenia trwa tak długo jak wymaga tego cel leczenia, nie dłużej jednak niż 2 lata od chwili uprawomocnienia się postanowienia.

  7. W wypadku ustania obowiązku poddania się leczeniu ponowne zastosowanie tego obowiązku wobec tej samej osoby nie może nastąpić przed upływem 3 miesięcy od jego ustanowienia. 

ZAKŁADY LECZNICTWA ODWYKOWEGO 

  1. Osoba w stosunku, do której orzeczony został obowiązek poddania się leczeniu odwykowemu w zakładzie stacjonarnym nie może opuszczać tego zakładu bez zezwolenia kierownika tego zakładu.

  2. Stacjonarny zakład leczniczy może skierować ze względów leczniczych osobę zobowiązaną do innego zakładu w celu kontynuowania leczenia. Musi zawiadomić o tym sąd.

  3. Informuje sąd o ewentualnym przerwaniu przez pacjenta leczenia.

  4. Ponowne przyjęcie pacjenta po wypisie nastąpić może wyłącznie po ustaleniu kolejnego możliwego terminu.